Consumenten kopen ondanks de crisis meer biologische wijn.
U bent hier
Experts vreesden dat de economische crisis ook de biologische wijnwereld hard zou raken. Dat blijkt niet waar te zijn: in 2009 laten de meeste bedrijven een lichte groei zien. Alleen cateringbedrijven maken minder omzet. "Consumenten blijven thuis tijdens de crisis, ze gaan minder uit eten," zegt Kristina Simon van het Duitse Moselland-Marketing. "In plaats daarvan geven ze geld uit aan producten die ze thuis een goed gevoel geven. En daar hoort biologische wijn ook bij."
De prijs van biologische wijn draagt bij aan het succes. Goedkopere wijn wordt meestal gekocht door mensen met een voorkeur voor conventionele wijn. Dat geldt niet voor biologische wijn. Leveranciers merken dat er minder vraag is naar wijn van €7,- tot €8.-. Wijnen duurder dan €10,- verkopen juist beter. Ook is er veel vraag naar wijn van € 4,99. Rode wijn en wijn met een laag alcoholpercentage is erg populair.
Van 17 tot 20 februari wordt in Duitsland de Biofach-beurs gehouden. Daar laten meer dan driehonderd biologische wijnhuizen uit de hele wereld hun wijn proeven. De beurs is alleen toegankelijk voor wijnprofessionals.