Enorme omzetstijging Prosecco
U bent hier
De omzet van Prosecco is het eerste halfjaar van 2009 met 80% gegroeid. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen, over de supermarktverkoop in Nederland. De omzet van sparkling wijnen uit Italië groeide naar € 11.634.445. Vorig jaar lag dit op € 6.449.646. Het volume groeide van 1.392.415 naar 2.560.584 flessen.
Zowel de omzet van de Prosecco Spumante, met natuurlijke bubbel, als die van de lager geprijsde Prosecco Frizzante is gestegen. Medio 2009 is het grootste gedeelte van de flessen Prosecco Frizzante met kurk vervangen door een schroefdop of kroonkurk. De omwisselactie heeft geleid tot een periode van lege supermarktschappen. Als dit niet was gebeurd, dan was de omzetgroei nog groter geweest. Te verwachten valt dat de groei doorzet in de tweede helft van dit jaar.
Vincent van Dijk, woordvoerder van het Prosecco Informatie Bureau: “In de horeca worden steeds meer champagnes vervangen door kwalitatieve prosecco’s, omdat hier steeds meer vraag naar is. Tegelijkertijd zien we zowel in de horeca en retail ook een toename van nep-Prosecco’s, wijnen die niet of nauwelijks de Prosecco-druif bevatten en niet uit de Italiaanse regio Veneto komen. Wij zijn absoluut niet blij met alle blikjes Prosecco die overal opduiken. Dit is erg schadelijk voor het imago van Prosecco.”
De Italiaanse Prosecco-producenten doen er alles aan om de naam Prosecco te beschermen. Vanaf de eerste oogst in augustus dit jaar verandert de naam DOC Prosecco in DOCG Prosecco Superiore. De kwaliteitsaanduiding DOCG staat hoger in rang dan DOC. Het doel van de DOCG-erkenning is het behouden van de waarde die de streek Conegliano-Valdobbiadene in de loop van drie eeuwen geschiedenis heeft opgebouwd: een erfgoed dat in 2008 goed was voor 57.434.000 flessen en een omzet van 370 miljoen euro.
Persbericht: Prosecco Informatie Bureau