Wijnwijs
U bent hier
Op ‘instapniveau' is de voorlichting aan wijnconsumenten onvoldoende of te pover. Dat hebben onderzoekbureaus al vaker vastgesteld. De bestaande info is te sterk verbrokkeld. Vaak te hoog gegrepen. En over allerlei doelgroepen gespreid. Dat vinden de initiatiefnemers van een nieuwe nationale wijnwebsite voor consumenten: www.WIJNWIJS.eu.
Zij willen daarmee het informatiegat in de bestaande media dichten.Wijnconsumenten ergeren zich bovendien aan informatie die van commercie is doortrokken. Ze keren zich af van wijnwebsites en wijnbladen die promotie en reclame verpakken in schijnbaar ‘objectieve' reportages of berichten, hebben de initiatiefnemers vastgesteld.
Wie maken WIJNWIJS? Uitsluitend wijnjournalisten en wijnschrijvers die hebben bewezen wars te zijn van commercie als ‘pakpapier' voor als ‘onafhankelijk' verkochte berichtgeving. WIJNWIJS kent ook geen sponsors of geldschieters uit reclame-of promotie- circuits.
Wijnwijs bericht over wijnkwaliteit. Over wat er achter etiketten schuil gaat. Over informatie-onzin en misleiding. Over wat er aan wijn wel en niet deugt en waarom. Over nieuwigheden op proeverijen, wijnpresentaties en wijnevenementen. Over knoeierijen en miskopen. Over het gedoe van ‘kenners' en handelaren die niet van daglicht houden. Kortom, over alles wat de beginnende wijn consument interesseert.
WIJNWIJS is een pro-actieve wijnwebsite onder hoofdredacteurschap van John Bindels, bekend als kritisch wijncolumnist. Webmaster is de culinair journalist Cornelis Heystek.
WIJNWIJS, komende week officieel in de lucht, streeft naar ongekleurde informatie in simpele taal.
Zie verder: Wat WIJNWIJS wil, op http://www.wijnwijs.eu