Online wijnverkoop in een jaar tijd fors gestegen
U bent hier
Vandaag zijn tijdens het Symposium Wijn & Marketing in het World Forum Convention Center te Den Haag de resultaten bekend gemaakt van het marktonderzoek wijn dat Trendbox BV in 2008 heeft verricht. De marktgegevens werden in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.
Wijnconsument
De liefde voor wijn neemt in Nederland nog steeds toe. In 1998 zag 32% van de consumenten zichzelf als nog echte wijnliefhebber, in 2008 is dit percentage gestegen naar 47%.
De meeste consumenten noemen zichzelf "genieters". Uitgesplitst naar leeftijd noemen de jong volwassenen zichzelf eerder "gangmakers". Voor deze groep geldt dat zij wijndrinken zien als een sociale bezigheid waarbij gezelligheid en vrolijkheid de belangrijkste aspecten zijn. De wijn zelf is hieraan ondergeschikt.
De behoefte aan wijnkennis is 30% gestegen; 56% van de consumenten vergaart wijnkennis via wijnproeverijen, 32% via wijnevenementen en 24% door een wijncursus te volgen. Het meeste leert de consument van vrienden en kennissen.
Aankoopkanalen wijn
De consument gebruikt meerdere kanalen om wijn te kopen. Bij de aankoop van wijn baseren consumenten hun beslissing op volgorde van: etiket, wijnland, aanbieding, prijs en druivenras.
Horeca
Van de consumenten drinkt 90% wijn in het restaurant, 56% op het terras en 44% in het café. Daarbij is in 65% van de gevallen sprake van bestelling van wijn per glas en 79% kiest daarbij voor de huiswijn. 19% van de consumenten wil de keuze hebben om ook duurdere wijn per glas te kunnen bestellen. Consumenten zijn tevreden over de kwaliteit van het wijnaanbod in de horeca. Men geeft aan een duidelijke behoefte te hebben aan meer wijnsuggesties op de menukaart, in dat geval zou men sneller een (duurdere en betere) wijn van de wijnkaart bestellen in plaats van de huiswijn.
Internet
10% van respondenten geeft aan het afgelopen jaar wijn via het internet te hebben besteld. In 2006 was dit nog 5%. Consumenten bestellen gemiddeld een keer per kwartaal wijn via internet. Men koopt dan meer flessen tegelijk in vergelijking met andere aankoopkanalen. De motivatie van consumenten om wijn via internet te kopen is vooral om nieuwe wijnen te ontdekken die niet in de winkel te koop zijn. De prijs per fles aangekocht via internet ligt ongeveer even hoog als in het klassieke retailkanaal. Opvallend is - dat net als op de winkelvloer - consumenten wijn via internet sneller kopen als er een interessante wijnaanbieding is. Als voordelen van aankoop van wijn via internet worden genoemd: aanbiedingen, gemak, thuisbezorging en "niet te vinden in de winkel". De onpersoonlijkheid, grote hoeveelheden en betaling via internet worden als nadeel genoemd.
Biologische wijn
De meningen over biologische wijn zijn verdeeld, voor sommigen heeft biologische wijn nog een 'geitenwollensokken'-imago, voor anderen is biologische wijn juist authentiek en puur en heeft het een betere smaakverwachting. Over het algemeen wordt biologische wijn gezien als gezonder dan 'gewone' wijn en is de prijsverwachting hoger. 17% van de consumenten heeft het afgelopen jaar wel eens biologische wijn gekocht. Van de consumenten die wijn via internet kopen, heeft 13% wel eens biologische wijn besteld.
Verpakking wijn
Consumenten ervaren alternatieve verpakkingen buiten de gewone wijnfles om als vernieuwend, maar als niet aantrekkelijk en niet passend. Men heeft bij wijn in alternatieve verpakkingen een lagere kwaliteits- en prijsverwachting. De schroefdop heeft in de afgelopen jaren het vertrouwen gewonnen van consumenten. Meer dan 50% van de consumenten geeft aan dat men in de fles met schroefdop een goede tot zeer goede kwaliteit wijn verwacht.
Bron: Productschap Wijn