Wijntrends van 2009
U bent hier
De wijnbusiness is in 2009 meer dan ooit in beweging. Kopen, drinken en vooral het praten over wijn is generaties lang hoofdzakelijk een mannenzaak geweest. Maar als het op het pure proeven aankomt, worden ze moeiteloos geklopt door mevrouw. Na de hype rond wereldwijnen is het tijd voor driemaal D: dames, doppen en duoblends.
Trend 1: De vrouw schenkt klare wijn
- Er verscheen een wijngids speciaal bestemd voor vrouwen.
- Vrouwen hebben zeer verfijnde geur- en smaakzintuigen maar bluffen minder over wijn.
- Vrouwen hanteren een veel eenvoudiger jargon.
- Alleen de kwaliteit in het glas is voor hen belangrijk en het maakt dan niets uit of die chardonnay uit Bourgogne, Spanje of Australië komt... als hij maar lekker is.
- Zo blijkt het geslacht geen bepalende factor te zijn bij de liefde voor witte wijn: mannen en vrouwen drinken ongeveer even frequent wit. Datzelfde geldt trouwens voor rosé,
- mousserende wijn of champagne.
- Drankenfabrikanten hebben de vrouwelijke wijnconsument ontdekt: een miniflesje voor één glas (187 ml) mét modieuze schroefdop. Of nog: een witte wijn met een laag calorie- en alcoholgehalte.
- Chardonnay blijkt het populairste druivenras te zijn.
Trend 2: de opmars van de schroefdop
- Veel weerstand tegen de schroefdop is puur emotioneel: het lijkt goedkoop en ordinair. Een fles ontkurken hoort traditioneel bij het wijnritueel.
- Het risico op kurksmaak verdwijnt echter volledig.
- De schroefdop begint zelfs schuchter door te dringen in de betere Franse wijnen.
Trend 3: duoblends
- Vooral vanuit Australië: wijnen gemaakt van twee druivenrassen in een ongewone combinatie, simpel tweedruivenwijnen genoemd.
- In een wereldwijde, oververzadigde markt probeert iedereen naar nieuwe en originele producten te zoeken om de consument te verleiden. Deze nieuwe trend wordt aangewakkerd door de soms gigantische druivenoverschotten in bepaalde productieregio's of rassen, nadat er jarenlang veel te veel nieuwe wijngaarden werden aangeplant. Met deze nieuwe duoblends kunnen op een smakelijke manier overschotten worden weggewerkt.
- Ze blijken prima te passen bij onze veranderde eet - en tafelgewoonten. We verbruiken ondertussen liters olijfolie, kilo's pasta's, mediterrane slaatjes en wokken met Europese en Japanse, Thaise, Vietnamese of Indiase ingrediënten en sausjes. Deze 'fusionkeuken' gaat inzake smaak perfect samen met de nieuwe duoblends. Fruitigheid overheerst in hun smaak en ze zijn zelden bedoeld om lang in onze kelders te liggen.
Nog in het vat.
- Wijn in blik
- Een betere kwaliteit in biowijn
- Verrassende wijn uit Turkije.
- Restaurants waar u eerst de wijn kiest waarna de chef de bijpassende gerechten suggereert.
- Onafhankelijke sommeliers die op aanvraag thuis bij particulieren een proeverij organiseren voor vrienden.
Bron: LeerWiki.nl